Press "Enter" to skip to content

Koronapandemia olikin elokuvatuotantoyhtiön viraalikampanja – Viirus ja Pesonen ensi-iltaan kesäkuussa!

Viiru-kissan lapsuudenkuva.

Koronapandemia on paljastunut Savitaipaleen saapas ja viraalimarkkinointi -mainostoimiston kampanjaksi. Koronavirus on kehitetty laboratoriossa Svensk Filmindustrin tuottaman ”Viirus ja Pesonen – Pikkuflunssaa ja suurta ystävyyttä” -lastenelokuvan markkinointia varten. 

”Kyllähän se näin on”, myöntää suutari ja Head Marketing Designer Antero Mahlavaara

”SF palkkasi meidät hoitamaan markkinoinnin täällä Suomen päässä. Niinpä me breinstormattiin sopivia kamppanjaideoita tällaiseen lämminhenkiseen tarinaan, jossa pikkuinen Viiru-kissa yrittää hankkia parhaalle ystävälleen, Pesosen ukolle, syntymäpäivälahjaksi nostalgisen korona-pelin. Viiru saa kuitenkin flunssan ja synttärisuunnitelmat on vähällä kariutua. Keksittiin tiimin kanssa tosi kiva idea, joka yhdistää flunssan ja koronan, ja tilattiin oma design-virus Kiinasta.”

Moniversumin sanomat pyysi myös Mainonnan eettisen lautakunnan moraalifilosofian asiantuntijaa Friedrich Nietzscheä kommentoimaan tapausta.

”Orjuus kuuluu kulttuurin olemukseen. Tämä totuus on kotka, joka nokkii Prometheuksen kaltaisen kulttuurin suosijan maksaa”, Nietzsche sanoo viiksiään sivellen.

Koronaviruksen lapsuudenkuva.

Mahlavaara myöntää, että kampanja karkasi hiukan käsistä. Mainostoimistolla ja tuotantoyhtiöllä on kuitenkin jo suunnitelma asian korjaamiseksi. 

”Ollaan sovittu, että jokaisesta myydystä lipusta menee 20 senttiä suomalaisen rokotteen kehittelyyn. Että kyllä meillä mainonnankin puolella osataan yhteiskuntavastuuta ottaa!”

”Ihmisessä pitää olla kaaosta, jotta hän osaisi synnyttää tanssivan tähden”, kommentoi asiaa Nietzsche kaihoisa katse silmissään.

Saadun mediahuomion myötä elokuvan nimen Viiru on muuttunut Viirukseksi. Nimi muuttuu mahdollisesti vielä tästäkin, sillä Mahlavaa mainitsee markkinointikamppanjan ekologisten vaikutusten keränneen kiitosta. Esimerkiksi saastuttava lentoliikenne on vähentynyt merkittävästi kampanjan aikana. Voi siis olla, että elokuvan lopulliseksi nimeksi tulee ”Viirus ja Viherpesonen”.

Kommentoi

Kommentoitavaa?